En brytkostnad uppstår när ett pågående elavtal avbryts i förtid genom att ett nytt elbolag hör av sig och vill ta över kunden från det elbolag som har kunden för tillfället. Som medlem i Kundkraft uppstår det om du själv väljer att ingå ett elavtal med ett elbolag utan att du sagt upp ditt medlemskap i Kundkraft.
Om du blir medlem i Kundkraft så säger vi upp ditt befintliga elavtal men vi bryter aldrig ett pågående elavtal. Om du har ett elavtal på t.ex. två år så låter vi alltså det löpa ut innan du sen är med i en upphandling för nytt elavtal via oss. Det är då alltså viktigt att du inte sluter ett elavtal själv på egen hand för då kommer du att få två elavtal och en brytkostnad.
- Tänk alltid på att säga upp ditt medlemskap hos Kundkraft om du inte vill att vi upphandlar ett nytt elavtal åt dig.
- Ditt pågående elavtal löper ut innan du kan ingå ett nytt elavtal med ett annat elbolag (om du inte vill betala en brytavgift för att säga upp det pågående elavtalet).